4 Ocak 2023 Çarşamba

Neoliberal politikalar eğitim sistemini felç ediyor

Ülkemizde eğitimi kamusal bir hizmet olmaktan çıkarmayı amaçlayan ve bunu bir ölçüde sağlamış olan neoliebral politikaların eğitim sisteminin felç olmasına neden olduğunu söylemek yanlış olmaz.


Basında yer alan habere göre bir sonraki eğitim öğretim dönemi için özel okullar tavan zam fiyatını beklemeden fiyat artışıyla erken kayıt yapmaya başladılar. (1) Buna göre bir özel okulun gelecek yıl beşinci sınıfa gidecek bir öğrenci için veliden 165 bin TL istediği belirtiliyor. 





Günümüzde yeterli kaynak ayrılmayan ve gerekli yatırımların yapılmadığı kamusal eğitim sisteminde sunulan hizmetin niteliğinin gün geçtikçe düştüğü biliniyor. Eğitimde derslik sayısını arttırmaya yönelik planlama yapılmaması ve kent arazilerinin fiyatlarında yaşanan ciddi yükseliş sonrasında sınıf mevcutlarının azalmasını sağlayacak yeni derslik yapımı ise artık hayal. Bu nedenle derslik sayısının yetersiz olduğu kentsel bölgelerde yüksek mevcutlu sınıflarda eğitimin sürdürülmesi önlenemiyor.  Eğitime yapılacak en önemli yatırımı ise kuşkusuz öğretmen yetiştirme ve istihdamına yapılacak yatırım oluşturuyor. Kamusal eğitime aktarılan kaynakların yetersizliği nedeniyle öğretmenlerin kadrolu, güvenceli ve belirli gelir düzeyinde istihdam edilmesinin de sağlanamadığı biliniyor. 

Kamusal eğitime yeterli kaynağın aktarılmaması ile karakterize neoliberal politikalar eğitim sisteminin felç olmasına yol açıyor.   


Kamusal eğitimde yaşanan yetersizliklerin telafi edilmesi için de özel okulların özendirilmesi gündeme getirilmiş bulunuyor. Ancak 2023-2024 yılında özel okul sisteminde ortaya çıkması olası sorunlar eğitim sisteminin felç olması sonucunu doğurabilir. Çünkü özel okul sistemi 2023 - 2024 eğitim öğretim dönemi açısından kriz sinyalleri veriyor. Özel okulların yıllık eğitim ücretlerinde yüzde 100'ün üzerinde zam geleceği aksi takdirde özel okulların giderleri karşılamakta zorlanacağı belirtiliyor. Çalışanların ücretlerinde enflasyona göre yaşanan kayıpların telafi edilmediği göz önüne alındığında velilerin özel okullardaki yüksek fiyat artışlarını ne oranda karşılayabileceği belirsizliğini koruyor. Önümüzdeki dönemde özel okula öğrenci kaydettirmek adeta borsa da hisse senedi almak gibi kısa ve uzun vadeli risklerin hesaba katılmasını ve yönetilmesini gerektiriyor. Kamusal eğitime yeterli kaynağın aktarılmaması ile karakterize neoliberal politikalar eğitim sisteminin felç olmanın eşiğine getirdi.    

Kaynak:
Fiyatlar çok erken uçtu başlıklı Birgün gazetesi haberi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder