12 Ekim 2022 Çarşamba

Eğitimin piyasaya bırakılması kimin fikriydi?

Eğitime devlet katkısı azaltılarak eğitim sistemi adeta piyasaya bırakıldı. Ancak bu anlayışın temelinde liberal dünya görüşünün yer aldığı doğru değil. Liberal düşünce sisteminin öncüsü Adam Smith'e göre eğitim, sağlık, adalet ve güvenlik hizmetlerinin devlet tarafından sunulması daha uygun olur.  


Ülkemizde öğretmenlerin önemli bir bölümü asgari ücret düzeyinde ya da asgari ücretin altından ücret alıyor. Özel okul öğretmenleri ile ilgili her hangi bir taban ücret düzenlemesi bulunmuyor. Özel okul öğretmenleriyle asgari ücret üzerinden sözleşme imzalanabiliyor. Devlet okullarında ise ücretli öğretmenlik uygulaması var. Ücretli öğretmenler ancak girdikleri ders karşılığında ders ücreti alabiliyor. Ücretli öğretmenlerin sosyal güvenlik primleri de tam zamanlı yatmıyor. Bu nedenle emeklilik hakları sürüncemede kalıyor. Ücretli öğretmenler öğretmenlerin görmesi gereken saygınlığa da sahip değiller. Asgari ücretin altında çalışan ücretli öğretmenler adeta böcek muamelesi gördüklerini belirtiyorlar. (1) Öğretmene değer verilmeyen eğitim sisteminde nitelikli eğitimin olmasını beklenemez.

Liberalizmin savunucusu Adam Smith eğitim, sağlık, adalet ve güvenlik hizmetlerinin devlet tarafından sunulması gerektiğini belirtmişti. 

İş dünyasının temsilcileri de ülkemizdeki eğitimin nitelik sorununa dikkat çekiyorlar. TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, bir kaç gün önce düzenlenen Uludağ Ekonomi Zirvesi’nde “En büyük sorun katma değer” diyerek “Türkiye’nin nitelikli insanları kaybettiğine” dikkat çekti. Bu toplantıda Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ülker de “İnsana yatırım yaparak fark yaratabiliriz” diye konuştu. Aynı toplantıda konuşan Cem Boyner ise "paralar betona gömüldü, insanın içi acıyor" şeklinde görüşünü bildiriyor. (2)


TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan


Peki devletin eğitime yeterli kaynağı aktarmaması ile karakterize politika nereden kaynaklanıyor. İş insanları ülkemizde eğitimde nitelik sorunu yaşandığı konusunda birbirine benzer açıklamalar yapıyorlar. Liberalizmin kurucusu Adam Smith eğitim, sağlık, adalet ve güvenlik hizmetlerinin devlet tarafından sunulması gerektiğini belirtmişti. Ülkemizde eğitim sistemi neden geri plana itilmiş durumda?


Kaynaklar:

1. Karar gazetesi haberi

2. Cumhuriyet gazetesi haberi


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder